درباره زیگموند فروید
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۷۶۷۹
ساعت24 -زیگموند فروید به عنوان بنیانگذار علم روانکاوی شناخته میشود که شهرت اصلی او به دلیل کشف روان ناآگاه یا ناخودآگاه است. فروید بر اثر کاویدن حوزههای ناشناخته ذهن به مفاهیمی نو رسید و با اصطلاحاتی بیسابقه زبان علم را پر مایهتر ساخت و اینگونه یافتههای وی در اندیشه عصر حاضر تاثیری عمیق گذاشت.
بهترین کار برای ترسیم تصویر درستی از زندگی زیگموند فروید، مطالعه زندگینامه خودنوشت او است که احتمالاً نام آن را از «تاریخچه اندیشه های من» وام گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
لایه های ناخودآگاه روان انسان
فروید نخستین فردی نیست که دریافت، روان انسان دارای لایه های ناخودآگاه است، بلکه او نخستین فردی به شمار می رود که این رشته اطلاعات پراکنده را تبدیل به یک نظریه کرد. بنا بر نظر فروید، رویا شاهراهی برای دستیابی به ناخودآگاه است. فروید با تفسیر رویا تلاش کرد پی به علت روان رنجوری ببرد. نتیجه این پژوهش ها کتاب «تفسیر رویا» شد که از آن به عنوان یکی از دوران سازترین کتاب های سده بیستم نام می برند.
زندگی پژوهشی فروید سه مرحله داشت. در مرحله نخست تحقیقات او بیشتر جنبه بالینی دارد و نتیجه آن آثاری مانند «تفسیر رویا» است. در دوره دوم بیشتر به مباحث فرهنگی می پردازد که ماحصل آن به ثبت آثاری مانند توتم و تابو می انجامد. در سومین دوره، تأملات او فلسفی و فراروانشناختی هستند که از آنها می توان به تمدن و ملالت های آن اشاره کرد.
فروید درباره امکان دستیابی انسان به خوشبختی تردید داشت. او میان غریزه های بشری و نیروی بازدارنده جامعه، تعارضی جاودانه می دید. اگرچه فروید خوشبختی را هدفی غیر واقع بینانه می دید اما روان کاوی را وسیله ای برای کاهش اضطراب و روان رنجوری بشر می دانست. نظریه فروید منتقدان بسیاری پیدا کرد. از جمله آنها یکی از بزرگترین شاگردان او کارل یونگ است که خودش پایه گذار مکتب روان شناسی تحلیلی شد. مکتب های روان شناسی اگزیستانسیالیست و روان شناسان اومانیست از بزرگترین منتقدان روان کاوی هستند.
تجربه پزشکی جدید باعث تغییر جهت مطالعات وی شد و دوره جدیدی را آغاز کرد که فروید به شوخی آن را تاریخ اولیه پالایشی روان کاوی می نامد. وی با دیدن بیمارانی که به نادرست آنها را روان رنجور و تمارض گر می نامیدند، کم کم خود را وقف موضوع حساس هیستری کرد. وی به کمک دیدارهایی که با شارکو لیبوو برنهایم از نظریه پردازان آن زمان، داشت از طریق هیپنوتیزم و نظریه درمان دریافت که ممکن است، جریان های روانی قدرتمندی در شخص وجود داشته باشد که وی از وجود آن آگاه نباشد و شخص را بدون آنکه خود متوجه باشد، وادار به عکس العمل کند. فروید در قسمتی از یک کتاب خود که درباره محدودیت ها و مخاطراتی که قبلا برای پدیدآورندگان، افکار نو و تئوری های غیر مرسوم بود، صحبت می کند، اینطور می نویسد: «ولی من تکرار می کنم که این زمان ها گذشته اند و امروزه هر نوع نوشته برای مؤلف آن بی خطر است. فقط شاید استثنائا ترجمه یا انتشار یک کتاب در کشوری ممنوع شود.»
آثار و مقالات مرتبط با فروید
فروید با مقاله «مطالعاتی درباره هیستری» به جامعه پزشکی وقت معرفی شد و سپس دانش روانکاوی با انتشار «تعبیر رویا» پا گرفت و تا نیمه سده بیستم چنان فراگیر شد که روانکاوی را همان رواندرمانی میپنداشتند. «تفسیر خواب، تعبیر خواب و بیماریهای روانی، توتم و تابو، تمدن و ملالتهای آن، موسی و یکتاپرستی، سه رساله درباره نظریه جنسی» از جمله آثار فروید هستند که به فارسی ترجمه شده اند. در کنار این کتابها مقالات بسیاری نیز از فروید در مجلات و کتابهای مختلف ترجمه شدهاند. فروید گفته بود، بهترین راه آموختن روانکاوی مطالعه تاریخ آن است. پنج مقاله فنی از فروید درباره تکنیک درمان روانکاوانه و در حیطه روانکاوی بالینی با گزینش و ترجمه محمد مبشری و به همت نشر نیلوفر با عنوان «پنج نوشتار» منتشر شده است. به نظر میرسد، متنهای این مجموعه نیز در همین راستا انتخاب شدهاند. پنج مقاله با نام های «درمان روانی، روش روانکاوانه فرویدی، درباره رواندرمانی، امکانهای آینده درمان روانکاوانه و درباره روانکاوی بیقاعده» از جمله دیگر آثار فروید به شمار می روند. فروید در مقاله نخست این کتاب رواندرمانی را مبین درمان از راه روان میداند و درمان از راه روان را درمان اختلالهای روانی یا بدنی با ابزارهایی تعریف میکند که بیمیانجی بر روان تأثیر میگذارد.
او چنین وسیلهای را بیش از هر چیز گفتار میداند و سخن را ابزار اساسی درمان روان معرفی میکند. فروید میگوید با بررسی پدیدههای بیمارگون میتوان به فهم پدیدههای بهنجار روان دست یافت. مقاله دوم کتاب را خود فروید از زبان شخص دیگری می نویسد و در آن بخشی مهم از پروژهاش را توضیح میدهد. فروید به شیوه خاص خود در رواندرمانی یا آنچه روانکاوی مینامد، اشاره میکند که از روش بهاصطلاح پالایشی سرچشمه میگیرد. او در این مقاله، ضمن مرور ویژگیها و نحوه کار روش پالایشی که با خواب مصنوعی انجام میشود، نشان میدهد، نیروهای روانی که واپسرانی را ایجاد کردهاند در مقاومتی که در برابر بازتولید آنها وجود دارد، احساس میشوند. از این جهت، فروید عامل مقاومت را یکی از ستونهای اصلی نظریهاش معرفی میکند. او حتی در این مقاله کوتاه شرایط لازم را برای افرادی که روانکاوی میشوند، تعیین میکند.
او در مقاله «درباره رواندرمانی» که به نظر میرسد، متن سخنرانیاش در حضور همکاران پزشکش باشد، رواندرمانی را روش درمانی نو نمیداند و تأکید دارد که این روش کهنترین روشی است که دانش پزشکی از آن بهره برده است. او در این مقاله ضمن دفاع از این روش درمانی برخی از اشتباهات رایج درخصوص روش پالایشی و تحلیلی رواندرمانی را تصحیح میکند، از جمله اینکه این روش را نباید با درمان تلفیقی هیپنوتیزم اشتباه گرفت یا اینکه اشتباه است اگر تصور کنیم فن پژوهش علتهای بیماری و برطرفکردن آن با این روش آسان و بدیهی است.
همچنین تأکید دارد که اگر از گفتههای او نتیجه گرفتهاند که روش درمانی او ایدهآل نیست، یعنی مطمئن، سریع و خوشایند نیست، اگر روش کوتاه و آسانتری سراغ دارند که به اندازه روش فروید نتیجهبخش است، آن را امتحان کنند. موردهای استفاده و منع استفاده از این روش را بهعلت محدودیتهای علمی کار فروید نمیتوان مشخص کرد. شکل مقاله چهارم نیز مثل مقاله سوم است. او در این مقاله خطاب به پزشکان و همکاران خود تأکید دارد، سیر تحول روش درمانی او به پایان نرسیده و در آینده از سه جهت؛ پیشرفت داخلی، افزایش اقتدار و تأثیر کلی کار روانکاوان تقویت خواهد شد. منظور از راه نخست، پیشرفت در دانش تحلیلی و تکنیکها و نیز نوآوریها در زمینه فن درمان است. در مقاله آخر این کتاب نیز فروید، نمونهای که از یکی از مراجعان زن خود ذکر میکند و به نقد روانکاوی بیقاعده میپردازد که همان روانکاوی خودسرانه یا تعلیمنیافته است و رفتار نادرست پزشکان با بیماران خود را نقد و بررسی میکند.
از جمله مهمترین آثار او کتاب «روانشناسی آسیبشناسی زندگی روزمره» است که ۱۹۰۱ میلادی منتشر شد. این اثر یکی از بهترین کتابهای موجود در زمینه روانکاوی است که ریشههای آسیبهای روانی را بررسی میکند. یک مبحث از این اثر به انگلیسی و سپس به فارسی به نام «فراموشکاری» ترجمه شده است که شامل ۲ فصل «فراموش کردن تأثیرات و مقصودها و فراموش کردن اسمهای خاص» است. کتاب «موسی و یکتاپرستی» اثر دیگری از این دانشمند است که آن را صالح نجفی به فارسی ترجمه کرده است. این کتاب برخلاف دیگر آثار فروید درباره زندگی حضرت موسی(ع)، است که در ۱۹۳۴ میلادی منتشر شد. کتاب «روانکاوی لئوناردو داوینچی» با ترجمه پدرام راستی اثر دیگری از این نویسنده به شمار می رود که در آن درباره رؤیای کودکی داوینچی، دانشمند و نقاش ایتالیایی دوره رنسانس صحبت میشود.
سرانجام فروید
زیگموند فروید در حالی که با دخترش به یک مطالعه تحلیلی درباره هیتلر و نازیسم مشغول بود در ۱۹۳۹ میلادی در اثر بیماری چشم از جهان فروبست.
منبع:
۱. مقاله «Sigmund Freud»، ترجمه مجله روانکاوی
منبع:ایرنا
منبع: ساعت24
کلیدواژه: زیگموند فروید روان درمانی روش درمانی درمان روان روان کاوی کتاب ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۷۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زیرساخت های بیمارستان اعصاب و روان امام رضا(ع) کرمان ایجاد می شود
به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی فداکار، صبح سه شنبه در بازدید از روند احداث ساختمان بیمارستان خیر ساز اعصاب و روان امام رضا (ع) به خبرنگاران گفت: زیرساختهای این مرکز درمانی تا پایان خردادماه برقرار خواهد شد.
وی با اشاره به کمبود تختهای بستری اعصاب و روان در استان کرمان گفت: اولین بار است که مجموعه تخصصی اعصاب و روان با ظرفیت بالا در استان کرمان در حال احداث است.
وی افزود: با ورود خیر نیکوکار، تکمیل پروژهای که مدتها بر زمین مانده بود، رونق گرفت و با بهترین مصالح و کیفیت و کوتاهترین زمان در دست اجراست.
استاندار کرمان در مورد مشکل فعلی این پروژه در تأمین زیرساختها و راه دسترسی گفت: راه دسترسی به بیمارستان توسط شهرداری آماده شده و برق نیز تا قبل از آمادهسازی بیمارستان حتماً برقرار خواهد شد.
فداکار، ادامه داد: آب پروژه با اصلاحاتی که صورت گرفته طی یک ماه آینده وصل میشود و گاز و مخابرات نیز در فرآیند اجرایی هستند.
گفتنی است، بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی اعصاب و روان امام رضا (ع) در زمینی به مساحت ۲۶ هزار مترمربع در محدوده بیمارستان افضلیپور کرمان در دست احداث است.
کد خبر 6099438